Trendmanó

Trendmanó

A dédinek volt Burberry kabátja

2014. november 02. - trendmanó

d3046i64400h155417_dedi.jpgAz egyik legtrendibb divatmárka, rengeteg divatrajongó vágyakozik egy sikkes Burberry ruhára, kabátra, esetleg táskára. Az áraik sajnos sokkolóak, de az nem kevésbé, amikor kiderül, hogy annak idején a dédi Burberry kabátban járt. Mi van???

Burberry-SS-2008.jpgA Burberry bizony 158 éve létezik. Igaz, eleinte női divatról szó sem volt náluk, de az 1920-as évektől már a szebbik nemre is gondoltak – esős idő esetére csinos viharkabátot, szabadtéri sportokhoz praktikus kosztümöket kínáltak a nőknek. Vízhatlan holmiban ugyanis verhetetlen volt a márka. A dédi is inkább befektetett egy csinos trencskóba, minthogy a régi, leharcolt kosztümjét (mert annak már úgyis mindegy) viselje esőben. És pénzügyileg nem ment bele tönkre, megfizethető áron jutott hozzá. Ellentétben velem, mert nekem eléggé sokáig kéne spórolni egy Burberryre. A mostani változatokat persze nem trencskónak, hanem Burberry ballonnak hívjuk. Elnézve az újabb, és újabb szezonok kreációit, ez a kabátfajta nálam biztos dobogós a titkos kívánságlistán.

Gabardin

burberryadvertisement1908.jpgThomas Burberry gabardinból készült ruhadarabjai (sőt sátrai) világkarriert futottak be. Már 1888-ban levédette találmányát, a sűrű szövésű, bordázott felületű, de szellőző, a szövés előtt vízhatlanná tett gyapjúszövetet. Jól lehetett szabni, és kényelmes volt hordani. Roald Amundsen, az első felfedező, aki eljutott a Déli-sarkra 1911-ben, tetőtől talpig Burberry-féle gabardin öltözéket viselt a jégmezőkön. Egy 1912-es expedícióhoz a cég már gabardin sátrat is biztosított.

Trench coat

Trench Coat Burberry_0001.jpgAz első világháborúban a Burberry a hazát szolgálta: férfiak számára készített vízhatlan viharkabátjuk az angol hadügyminisztérium figyelmét is felkeltette, s felkérték a céget, gyártson belőlük a katonák számára. Némi változtatást kértek, ekkor a kabátra vállpántok (a rendfokozat számára), az övre D-formájú fémkarikák (a kézigránátok elhelyezésére) kerültek. Megszületett a klasszikus trench coat, több mint félmillió katona viselte a háborúban.

A világháború után civil viseletként terjedt el, még Japánba is szállítottak belőle. 1924-ben bélelték először az emblematikussá vált kockás szövettel. A viharkabát Magyarországon trencskó néven lett népszerű.Burberry-1980.jpg

Éljen a sport!

Golf ps_0001.jpgA sportruházatot teljesen átalakította a Burberry cég. Már kezdettől fogva lehetett tőlük gabardinból készült férfi lovaglóöltönyt, golfruhát, vadászöltözéket rendelni. Később kiderült, hogy a hölgyeket érdekli az újdonság, így a női sportruházat is felkerült a palettára. Ügyeltek rá, hogy ne csak praktikus, hanem divatos is legyen a portéka.

A nők rájöttek, hogy újfajta sportruhájukban hódíthatnak (amelyikük esetleg szigorúan csak a sportra kívánt koncentrálni, az sem csalódott a kényelmes ruhadarabokban). A Burberry közben lépést tartott a korral, elkezdtek autós felszerelést, biciklis térdnadrágot, utazókosztümöt, repüléshez viselhető kabátot is készíteni.

Tovább

Parókaadó

powdered-wig_5.jpgAz emberek széles körében népszerű trendek, szokások, divatok mindig is kísértésbe hozták a hatalom mohó birtokosait, hogy megadóztassák ezeket. Nemcsak ma, hanem a múltban is. A régi időkben nem lévén internet, de elterjedt parókahasználat annál inkább, utóbbit adóztatták meg. Tudunk még például kalapadóról, és – milyen érdekes – szappanadó is volt már. A logika nem változott: az állami bevételek gyors növelésére mindenki fizessen újra olyasmiért, amit egyszer már megvett.

Parókát már az ókori Egyiptomban, Rómában is hordtak (a rómaiak különösen a szőke germán póthajra gerjedtek), de ismerték az asszírok és a perzsák is. Aztán a középkori Európában az egyház enyhén szólva nem pártolta a viseletet, így nem is nagyon dívott a használata.

french_wig.gifA 16. századtól kezdett újra terjedni, de igazából a 17. század végén XIV. Lajos francia uralkodó hozta divatba. Hiába, a Napkirály igazi trendteremtő volt. Korán gyérülni kezdett a haja, viszont nem akart kopasz királyként mutatkozni alattvalói előtt, hát bevezette a parókaviseletet. És persze őt utánozta mindenki.

Ez persze csak az egyik irányvonal. A másik a szifilisz, amelyet nem tudtak igazán gyógyítani a 16. században (a penicillinre még várni kellett közel 350 évet). A század végére Angliában például járványszintet ért el ez a nemi kór, amely többek között vaksággal, fekélyekkel és kopaszsággal bélyegezhette meg áldozatát. A kopaszságról ezért mindenki a szifiliszre asszociált, így a pórul jártak parókát szereztek be, hogy elfedjék a szégyenletes hajhiányt.

GwendolynJonesSinclairDaudet_QueenConsortCanada.jpgA paróka lassanként az egészség egyfajta jelképe lett, ami egyre növekvő árában is megmutatkozott. A 17. században a divatos férfi paróka (főleg ők viselték, a nők inkább hajpótlással, a hajhosszabbítás korabeli megfelelőjével pompázkodtak) hosszú és göndör volt. A 18. századra már mindkét nem viselte a népszerű divatcikket, többnyire óriási méretű, fehér hajfelhő formájában. Ez már a rizsporos paróka ideje.

Tovább
süti beállítások módosítása