Trendmanó

Csúnya nő nincs, csak lusta

2016. április 10. - trendmanó

helenarubinstein_34-portraitgalleryphoto.jpgHelena Rubinstein megmutatta a 20. századi nőknek, hogyan ápolják a bőrüket, és izgalmas luxuskozmetikumokat ajánlott nekik (persze nem ingyen). Elterjesztette a hidratáló arckrémet, neki köszönhetjük a vízálló szempillaspirált, a színezett púdert, a bőrtípusok megkülönböztetését, és az elsők között figyelmeztetett a túlzott napozás bőrkárosító veszélyeire. Egész életét a szépségiparnak szentelte, kevés szabadidejében pedig műgyűjtő és filantróp volt.

rubinstein_11-compact.jpgA szépségápolás virul, de felmerülő kérdés időnként még ma is, hogy a nők sminkeljenek-e, vagy elégedjenek meg adott kinézetükkel, mert hát ugye az a természetes (még akkor is, ha nem túl vonzó arcvonásokat, problémás bőrt osztott nekik a sors). Helena Rubinstein nem hitt a megváltoztathatatlanban, ő úgy vélte, a gondos bőrápolás és a smink csak növeli egy nő vonzerejét, és magabiztosságot ad neki. Nem valami vastag „vakolatrétegre” gondolt, hanem odafigyelésre és ésszerű korrekcióra, olyasmire, amit mindenki megtehet magáért. Így értette azt, hogy csúnya nő nincs, csak lusta. Az aprócska, mindössze 147 centi magas nő erre épített egy egész beauty birodalmat.

Rubinstein hiteles élettörténetét – főleg a korai idők eseményeit – nem könnyű összeszedni, mert a trendteremtő kozmetikai munkássághoz szinte azonnal mítoszteremtő marketing is társult. Már a születési évében sem lehetünk biztosak, egyes források szerint 1870-ben, mások szerint 1872-ben jött a világra Krakkóban, egy nyolcgyermekes, elég szegény zsidó család legidősebb lányaként.

 helena-rubinstein.jpgSzülei egy jóval idősebb özvegyemberhez akarták hozzáadni, de Chaja (ez az eredeti keresztneve) tiltakozott. Egyes leírások szerint orvosi egyetemre járt egy ideig, és egy diáktársát szerette volna férjül, ám apja csak akkor egyezett volna bele a tanulás folytatásába, ha az özvegyember felesége lesz. Más források azt állítják egyetemről szó sem volt, viszont több férjjelöltet is visszautasított. Bármi legyen is az igazság, az biztos, hogy nem ment férjhez, hanem anyai nagybátyjához költözött, a távoli Ausztráliába, 1902-ben.

helenarubinstein_1923_paulpoiret_dress.jpgNem volt tündöklően szép lány, de hamvas, hibátlan, fehér arcbőre mindenkit lenyűgözött. Ápolta is rendesen. Talán ezért vitt magával a nagy útra poggyászában 12 tégely „ritka gyógynövényeket tartalmazó”, a híres Dr. Jacob Lykusky által feltalált különleges arckrémet. Ezt osztogatta Coleraine-ben a napcserzette bőrű ausztrál nőknek, és csodát tett. Aztán elkezdte árulni. A krém valóban jó volt, de sok a bizonytalanság körülötte. Bizonyos források úgy tudják, hogy Rubinstein Krakkóból hozatott nagy tételben utánpótlást (ami, tekintve a távolságot, vagyonokba került volna, és neki nemigen volt pénze), más források szerint viszont helyben kísérletezte ki a hatékony kencét. A munkásságát kutatók egyébként nem találtak rá a híres Dr. Lykuskyra, nincs nyoma, hogy ilyen néven akkoriban működött volna valaki Krakkóban.

hr_valaze_1920s.jpgValószínűbb a saját készítés. Különféle munkái során sok embert megismert, ezek közt volt gyógyszerészettel foglalkozó is, aki vélhetően a mentora lett, és megtanította az alapokra. Mindenesetre a végeredmény fantasztikusra sikeredett, a neve Crème Valaze lett. Tartalmazott lágy parafint, desztillált vizet, desztillált fenyőkéreg kivonatot (öregedésgátló antioxidáns) és lanolint. Utóbbi a gyapjútermelés mellékterméke. A lanolin tartja puhán a gyapjút és védi meg az átázástól. Összetétele hasonlít az emberi bőr hámjában található zsiradékok összetételéhez.  Jó nedvesítő anyag, a vizet apró cseppekre oszlatja, melyek mérete kisebb, mint a milliméter ezredrésze, így bejut vele a hám mélyebb rétegeibe is, és ha a bőr kiszárad, ezeket az apró cseppeket a hámba bocsátja. Gyorsítja a sebgyógyulást is.

helena-rubenstein_kezeles.jpgHelena (ekkor már így nevezte magát) nagy sikert aratott (anyagilag is), és hamarosan egy szépségszalont nyitott. Aztán többet is. A termékpaletta is bővült, szappant, pórus összehúzó és tisztító krémet kísérletezett ki. Rubinstein 1905-ben Európába utazott tanulmányútra, hogy új bőrápolási módszereket találjon. Megnyerte tetszését a Bécsben látott hidroterápia, a testpakolások, a kémiai hámlasztás. Párizsban egy híres vegyésztől, Marcellin Berthelot-tól vett órákat. Bőrgyógyászokkal konzultált a ránctalanítás lehetőségeiről. Hasznosnak találta a masszázst, az elektromos bőrstimulációt, a fogyasztó tablettákat, a nap okozta bőrkárosodást csökkentő szereket, a bőrpakolást. Szóval megtanult, beszerzett minden újdonságot, és el is mélyítette a tudását. (Ezt a szokását később is megtartotta.)

rubinstein_szalon_habositott_tej_furdo_newyork1937.pngInnentől már meg tudta fogalmazni a filozófiáját: azt akarta, vevőköre ne csak egyszerűen a termékeit vegye meg és használja, hanem tornázzon, sajátítsa el a helyes légzést, fogyasszon alacsony zsírtartalmú, méreganyag mentes ételeket, egyen sok gyümölcsöt és zöldséget, igyon sok vizet. A szépségért, egészségért tenni is kell. Mintha ma is ilyesmit olvasnánk mindenütt, nem? Helena már 110 éve így gondolta.

hrleadsclass_how-to-apply-makeup.jpgÖntudatra akarta ébreszteni az addig másodrendű tartozékként kezelt nőket, és azt is tudta, mindegyikük szeretné szépnek érezni magát. Ehhez kellett a bőrápolás mellé a smink. Addig az arcfestés a színésznők és prostituáltak „kiváltsága” volt, „tisztességes” nő megvetette az arckendőzést, és sápadtan, karikás szemekkel járt. Az 1910-es években a nők jogaiért tüntető szüfrazsettek élénkpiros rúzzsal tiltakoztak a fennálló szokások ellen. Ők a sminkelést a női szabadság jeleként értelmezték. Rubinstein meglátta ebben a jövőt, és cselekedett. A bőrtípusokhoz illő árnyalatú színes púdereket, enyhe pirosítókat, gyönyörű színű rúzsokat kínált a nőknek. És megtanította őket, hogyan használják új kincseiket. A brit nőket bátorítani, a franciákat viszont visszafogni kellett, ők ugyanis már hamarabb kivívták a sminkelési jogot, ott az volt a gond, hogy túl rikító arcfestést alkalmaztak.

helena-rubinstein_szalon_1937.jpgSzolgáltatásait és termékeit – tudatosan – drágán mérte és tudományos magyarázattal körítette, evvel létrehozta a luxuskozmetikum és az elit szépségszalon fogalmát. Szalonjaiban a jól képzett személyzet egyénre szabottan határozta meg a vevők bőrtípusát, majd megfelelő krémeket ajánlott, valamint kezeléseket, tornaórákat, diétaterveket és életmódtanácsokat nyújtottak. Öt éven belül az ausztrál szalonok és az egyre növekvő eladások lehetővé tették, hogy Európában is megvesse a lábát. Rubinstein 100.000 dollárnyi tőkével Londonban megnyitotta a Salon de Beauté Valaze-t. A saját tőke azért volt nagyon fontos, mert akkoriban a nők nem kaphattak banki kölcsönt. (És persze nem sok olyan önálló üzletasszony volt, mint Helena.)

London házasságot is hozott, egy sármos, amerikai újságíróval, Edward Titusszal találkozott korábban, és itt egybekeltek. Mintegy 30 évig voltak házasok, két fiuk született. Nem mondhatnám, hogy boldogan éltek, néha földrészek választották el őket egymástól, a munkamániás Helena szinte mindig dolgozott. A nőcsábász Titus pedig szinte a kezdetektől folyamatosan csalta őt. Viszont sokat segített a marketingben, a személyes hangú hirdetések megírásában. (Valószínűleg neki köszönhetők a kezdetekről szóló mítoszok is.)

helena-rubinstein_picasso_1955.jpghelena-rubinstein-and-picasso.jpgRubinstein 1912-ben Párizst is meghódította, szalont nyitott itt is. Ekkorra már gazdag nő volt. Nem volt pazarló alkat, de azért a korszak híres divattervezőitől vette a ruháit, Paul Poiret volt a kedvence. Pazar vacsorákat adott, művészekkel, előkelőségekkel ismerkedett meg, kiállításokra járt és elkezdett műtárgyakat gyűjteni. Eleinte újgazdag módra tette: a mennyiség és a birtoklás volt a fontos, később sokat finomodott az ízlése. (Az idők során egyébként tucatnyi festő ismerőse készített róla portrét, még Picasso is lerajzolta.)

Az első világháború kitörésekor New Yorkba költözött, ahol szintén szalont nyitott, ebből később üzletlánc lett. Itt kezdett óriási rivalizálásba a kozmetikai ipar másik nagyasszonyával, Elizabeth Ardennel. A harcból a vevők kerültek ki győztesen, mert a két beauty lady egymásra licitálva kínált új termékeket, szolgáltatásokat. Például mindketten elkezdték áruházakban is kínálni a portékájukat. Rubinstein itt is ragaszkodott a képzett eladókhoz, akik profi tanácsokat adtak a vevőknek.

hr_makeupcounter.jpgAztán Rubinstein 1928-ban eladta az amerikai érdekeltségeit a Lehman Brothers-nek (igen, ez az a cég, amelyik 2008-ban csődbe ment, és kis híján bedöntötte a nemzetközi pénzpiacokat). Ekkor már 3000 alkalmazottal és 5000 ügynökkel dolgozott. Lehmanék gagyi termékeket akartak Rubinstein márkanév alatt forgalmazni, emiatt a felháborodott Helena vissza szerette volna vásárolni az üzleteit. Közben kitört a gazdasági világválság, így végül olcsóbban szerzett vissza mindent, mint amennyiért eladta, mert ekkor már mindenki eladni akart, nem venni. És bár ruhára sok nőnek nem telt a válság alatt, legalább egy Rubinstein-rúzsra azért összekaparták a pénzt. Helena nem ment tönkre.

helena-rubinsteins-mascaramatic_1958.jpgoriginal-maybelline.jpgÜgyes üzletasszony volt, az egyértelmű, ezért nem részletezem tovább az anyagi sikereit, inkább pár szó még az újításairól.  1939-ben előállt egy vízálló szempillaspirállal, az elkent festéktől szenvedő nők nagy vágya teljesült. Stílusosan egy vízibalett előadás keretében mutatta be New Yorkban. Később, 1958-ban egy továbbfejlesztett változattal ismerkedhetett meg a hölgyközönség, ez volt a Mascara Matic. Ez már olyan volt, mint a mai spirálok. Az új megoldásnál a kefe egyesült a festéket tartalmazó kis tartállyal. Nem kellett többé külön tárolnia a festéket, és vizeznie (vagy beleköpnie) az elegáns dámának, hogy benedvesítse, mert az végig nedves maradt. Mellékelek egy régi fajta dobozos (Maybelline) készletet is, hogy látsszon a különbség. A siker elsöprő volt.

Helena próbálta megóvni a nőket a túlzásba vitt napozástól – abban a korban, amikor mindenki ész nélkül barnulni akart, így az 1940-es években kifejlesztett egy napvédő, barnító folyadékot, ami egyrészt óvta a bőrt, másrészt rövidebb napozási idő alatt lehetett elérni a kívánt hatást.

helena-rubinstein_artchil_1950.jpgCsapodár első férjétől végül elvált, és 1938-ban hozzáment Artchil Gourielli-Tchokina herceghez. Ekkor 66 (vagy 68) éves volt és milliárdos. A grúz, arisztokrata származású férfi pedig 43 és meglehetősen szegény. Az új férj bálványozta feleségét, nem volt hűtlen, jól megvoltak egymással.

gourielli_salon_houseofgourielli_tonycurtis.jpgHelena hercegnét inspirálta új házassága: nyitott egy Gourielli Szépségszalon Férfiaknak nevű helyet, amely a maga nemében az első volt a világon. Sok sztár járt oda, többek közt Tony Curtist is ott szépítették.

A második világháború idején a Vörös Keresztnek dolgozott, és az Észak-Afrika sivatagos vidékein szolgáló amerikai katonák számára hidratáló krémet szállított. Kimentette közvetlen családját Lengyelországból, de így is sok rokona a nácik áldozata lett. A háború után párizsi szalonját kifosztva, gyárát lerombolva, londoni szalonját pedig lebombázva találta. Újjáépíttetett mindent. (Ekkor már jócskán túl volt a hetvenen.)

hr_ad_colorspectrograph_1945.jpg1953-ban alapítványt hozott létre, amely többek között egészségüggyel, orvosi kutatásokkal, rehabilitációval foglalkozó szervezeteket támogatott. Művészeti ösztöndíj is fűződik a nevéhez. Az ötvenes évek amúgy nem hoztak neki sok örömet. 1955-ben szívrohamban meghalt a férje, 1958-ban autóbalesetben meghalt az egyik fia. Ezek a veszteségek lesújtották, hetekig nem tudott kikelni az ágyból. Ne feledjük, ekkor már 83 (vagy 85) éves. És még ebből is talpra állt, folytatta a munkát.

Végül 1965-ben szívrohamban hunyt el. Temetésén tömegek vettek részt. Az örökösök 1973-ban eladták a birodalmat a Colgate-Palmolive-nak, de az új gazda nem tudta megőrizni a sikert. Végül a L’Oréalhoz került a brand, és ma 30 országban eredményes. Csodás felfutásra nem számíthatunk, mert ahhoz személyesen Helena Rubinstein, a trendteremtő kellett, a név önmagában nem elég.

A bejegyzés trackback címe:

https://trendmano.blog.hu/api/trackback/id/tr868586754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.04.11. 19:22:20

Az ápoltság ragyogóvá tesz, és egy nőnek mindig ragyognia kell.

songochi 2016.04.12. 10:33:00

Köszönöm a tartalmas cikket ^_^ jó volt olvasni.

Illés Anette 2016.04.12. 20:17:28

Érdekelne az a szempillaspirál, aminél még nem volt együtt a kefe a festékkel :O

trendmanó · http://trendmano.blog.hu 2016.04.12. 20:29:43

@Illés Anette: Nem igazi spirál volt az, hanem egy aprócska kefe amihez egy téglatest vagy henger formájú dobozkában tárolták a festéket. Ez volt a készlet. A festék pasztaszerű volt, hamar kiszáradt, ezért be kellett vizezni használat előtt. Olvastam, hogy ha nem volt a közelben víz, a dámák nedvesítésként beleköptek. :)))

trendmanó · http://trendmano.blog.hu 2016.04.12. 20:32:31

@songochi: Igazából nem az én érdemem, Helena Rubinstein fantasztikus nő volt, van mit írni róla. :)

Illés Anette 2016.04.12. 21:09:15

Először is,köszönöm a gyors választ! :)
Másodszor fujj, harmadszor nincs róla fotó? :D

Üdv,
A

trendmanó · http://trendmano.blog.hu 2016.04.12. 21:28:15

@Illés Anette: Ide nem tudok képet beszúrni, így aztán a posztba betettem neked egy dobozos (köpködős) típust a spirálos hirdetés mellé. ;)

Illés Anette 2016.04.13. 07:57:44

Dejó, köszönöm!!! :)))