Trendmanó

Koronás divatkirálynő – Marie Antoinette

2015. augusztus 16. - trendmanó

marie-antoinette_1775_byjean-baptistegautierdagoty.jpgNagy iramot diktált a divatban, mert arra vágyott, hogy ne csak királynéként legyen az első dáma, hanem, hogy őt tartsák a legcsinosabb, legdivatosabb francia hölgynek. Komoly ambíció Franciaországban az „osztrák nőtől”!

marie_antoinette_by_joseph_ducreux_1769.jpgMária Antónia főhercegnő nagy Habsburg családba született 1755-ben, Mária Terézia császárné 15., utolsó előtti gyermekeként. Sorsát anyja politikája határozta meg: még 15 éves sem volt, amikor férjhez adták a francia trónörököshöz (a későbbi XVI. Lajoshoz), mert az osztrák érdek úgy kívánta. Különös, de neveltetése osztályon felüli lett volna egy korabeli színésznő számára (mozgás-, tánc-, zene-, énektanulás stb), de finoman szólva sem lett semmilyen tudomány barátja: az uralkodásra nem készítették fel.

A vőlegény távollétében, képviselő útján zajlott az esküvő (nem szokatlan megoldás ekkoriban), a házastársak először csak egy hónap múlva találkoztak, és hamarosan megtartották a nagy, francia esküvőt is Versailles-ban. Az új élet jól indult, a csinos, szőke, kék szemű, életvidám, gyönyörű járású (ezt minden forrás egybehangzóan elmondja) trónörökösné tetszett a franciáknak, de már kezdettől voltak ellenségei is, mert sokan ellenezték az Ausztriával kötött házassági szövetséget.

marie-antoinette_vigee-le-brun_1779.jpgNépszerűségének sokat ártott, hogy 8 évig nem produkálta nép által nagyon várt utódot, pedig nem tehetett róla. Férje fitymaszűkülete miatt nem is „hálták el” a házasságot, így azért nehéz lett volna gyereket szülnie. Egy darabig fogalma sem volt róla, mit kéne tenni, mert persze senki nem világosította fel. Végül bátyja, a mi II. József királyunk utazott Párizsba, és beszélte rá sógorát a szükséges műtétre. De addigra már egyáltalán nem szerették az emberek a zabolátlan „osztrák nőt” (l’autrichienne).

A francia udvar befolyásos személyei, többek közt a trónörökös vénkisasszony nagynénjei és XV. Lajos mindenható kegyencnője, Madame du Barry gyanakodva, ellenszenvvel kezelték, az idősebb generáció nem bírta sugárzó fiatalságát, életkedvét és osztrák származását. Anyja a távolból is osztrák érdekű utasításokat adott neki, ez is rontotta a renoméját.

marie-antoinette_jean-baptistegautierdagoty_1775.jpgIgazi hatalma valójában nem volt, az udvari cselszövésekhez nem volt elég rafinált, fiatal arisztokratákkal vette hát magát körül, társasága kegyetlen iróniával kezelte a „véneket”. És energiáit abba fektette, amit szeretett és amihez értett: szórakozás (sok), ékszerek (sok), ruhák (rengeteg). Ez a fergeteges szórakozás és gátlástalan költekezés tette őt később általános bűnbakká a franciák szemében. Brutális erotikus pletykákat terjesztettek róla, és az ország minden pénzügyi bajáért is őt okolták, ő lett Madame Déficit. De ez már a vérpadhoz vezető út eleje, én pedig most divatkirálynői minőségében írok róla.

Marie Antoinette a legdivatosabb francia nő akart lenni, és ebben azért volt némi osztrák kisebbrendűségi érzés, amit kompenzálni kívánt. Ez a nagy és önálló terve sikerült is. Gyerekkorában mindig megcsodálta a Párizsból a bécsi udvarba küldött Pandora divatbabákat, itt sajátította el a franciás divat alapjait.

Az etikett minimum napi három átöltözést kívánt meg. Elegáns, formális ruha misére, kicsit egyszerűbb napközbeni tevékenységekhez, királynői toalett esti eseményekhez, vacsorákhoz, és hősnőnk nem igazán szeretett kétszer ugyanabban a ruhában megjelenni.

marie_antoinette_vlb_1781.jpgFeljegyzések szerint mindig készült számára 36 új öltözék a nyári szezonra, és 36 a téli szezonra: 12 udvari, 12 elegáns, 12 hétköznapi (ne úgy képzeljük, hogy utóbbiak jellegtelen, egyszerű darabok lettek volna). A nyáriak ősszel, a téliek tavasszal is hordhatók voltak. Ez évi 72 új ruha. Hetente 4 pár új cipellőt is készítettek neki. Minden szezon végén áttekintette a ruhákat, és átalakíttatta, vagy elajándékozta, ha csak nem akarta valamelyiket megtartani. Az ezen kívül rendelt felmérhetetlen mennyiségű muszlin, pamut, és más egyszerűnek számító anyagból készült ruha persze ebbe nem számított bele.

Évi 120.000 livre állt rendelkezésére, hogy ruhatárát frissítse, de mivel az akkor legmenőbb szabónő, Rose Bertin modelljeit kedvelte leginkább, és ezek ára darabonként 1000 és 6000 livre között mozgott, gyakran túllépte a keretet.

marie_antoinette_1778_byjean-baptistegautierdagoty.jpgDivatos francia nőnek lenni ma sem olcsó mulatság, de a Marie Antoinette diktálta tempót még az akkori gazdag hölgyek is nehezen követték (úgy gyorsasággal, mint pénzzel). Magyarul, hihetetlen összegeket költött ruhákra. Viszont ekkor már nemcsak koronás királyné volt, hanem divatkirálynő is. Az előkelő társaság egyértelműen az ő öltözködését követte.

A polgári származású Mlle Bertinnel tulajdonképpen szoros, napi, mondhatni munkatársi kapcsolatban álltak, gyakran együtt gondolták ki az új fazonokat, ruhákat. Marie Antoinette leginkább a pasztell színeket kedvelte, a halványzöldet, sárgát, lilát, és a finom szürke árnyalatokat.

ma_gyerekek_1785.jpgHősnőnk végül is lázadó divathölgy volt. A Napkirály idejéből megmaradt merev francia etikettet utálta, valami ember közelibbre vágyott, persze a maga királynői módján. (Más kérdés, hogy alattvalói nem ezt várták el tőle.) Elegáns formában, de tetszett neki negligé-nek (hanyag) vagy deshabillé-nek (levetkőzött) nevezett öltözködési stílus, amely sokkal kényelmesebb volt, mint a merev gálaöltözékek.

Ilyeneket persze nem viselt, amikor hivatalosan jelent meg valahol, akkor hordta a polgáriasabb stílusú ruhákat, amikor a királlyal, gyerekeivel, vagy társaságával, vendégeivel a Kis Trianon palotában múlatta az időt. (Ezt sem szerette a nép: az uralkodónak ne legyen gyanús elkülönült élete).

marie_antoinette_deshabille_vlb_1783.jpgmarie_antoinette_vlb_1783.jpgKülönösen a chemise-t, a fűző nélkül viselt, féllábszárig érő ingruhát kedvelte, muszlinból varrva. Élisabeth Vigée Le Brun, az udvari portréfestőnő készített róla egy képet, amelyen angolos szalmakalapot és áttetsző muszlinból készült ingruhát visel. A jól sikerült képet kiállították, és azonnal botrány lett belőle. Egy királynéhoz nem méltó! Angolos szalmakalap! Pórias muszlinruha! A portrét rövid úton kicserélték egy udvari gálaöltözékes példányra (volt sok), de az osztrák nőről mindenkinek megvolt a véleménye. Ettől függetlenül, az arisztokrata hölgyek persze utánozták.

marie_antoinette_toilette.jpgÁltalában szürkére púderozott frizurát viselt, elavultnak tartotta a fehér parókát. Gálaöltözékeihez kedvenc udvari mesterfodrásza, Léonard tornyozta a haját vészes magasságba (pouf), és díszítette ragyogó ékszerekkel. Erre jött még a kalapköltemény. De kortársnőihez képest mindig letisztult, egyszerűnek nevezhető frizurákat hordott. Mert volt ízlése.

marie_antoinette_dress_book.jpgMarie Antoinette profi öltözködő volt, reggelente nem bízott semmit a véletlenre, mintakönyvvel „dolgozott”. A könyv tartalma: ruhaanyag darabkák és díszítésdarabkák minden öltözékének minden összetevőjéből. Így ágyában ülve, a könyvet lapozgatva éhgyomorra is fel tudta idézni a ruhákat, és választott az áruháznyi készletből. Gombostűvel bejelölte az aznap viselni kívánt darabokat. Ezeket a ruhatárból kosárban hordták be a szobájába. Öltözködése az etikett szerint nyilvános esemény volt, az udvaroncok közül bárki bemehetett. Miután arcára felkente a (kötelező) pirosítót, és megmosta a kezét, a férfiak távoztak, de az udvarhölgyek végig asszisztálták a folyamatot.

marieantoinette_vigeelebrun_1788.jpgA ruhagyűjtemény 3 termet töltött meg a csak a versailles-i palotában. Rengeteg akasztós és polcos szekrény sorakozott bennük, valamint nagy asztalok, amelyeken a ruhaneműt lehetett hajtogatni. A királynő ruhatára nyilvános volt, bármely tisztességesen öltözött polgárt (vagy polgárnőt) beengedték, és megcsodálhatta a gyönyörű toaletteket.

Egyébként, amikor a forradalom idején a királyi családot bebörtönözték 1792-ben, a tömeg megrohanta a párizsi királyi palotát, és feldúlták az ottani királynői gardróbot. Miszlikbe szaggatták a sok drága ruhát (már amit nem loptak el).

marieantoinette_vigeelebrun_posthumous_1800_pd.jpgÉs ennyi, mert a forradalom alatti eseményeket a történelemkönyvekből úgyis ismeri mindenki. Csak még a végről egy mondat. Marie Antoinette méltóságteljesen viselkedett, a guillotine alá egy titokban megőrzött fehér ingruhában hajtotta fejét, mert nem engedték, hogy a vérpadon addig viselt fekete ruhájában gyászolja férjét, a már „kivégzett zsarnokot”.

A bejegyzés trackback címe:

https://trendmano.blog.hu/api/trackback/id/tr207711116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.