Trendmanó

A szürrealista divat nagyasszonya

2015. február 15. - trendmanó

elsa-schiap.jpgNeki köszönhetjük a nadrágszoknyát, a sokkoló pink divatszínné válását, a bogaras nyakláncot, az „olyan mintha” ruhadarabokat, a cipőkalapot. Elsa Schiaparelli kreatív divatötleteit sokan, de nevét kevesen ismerik. Filozófiája szerint a divat hordható művészet. Tudta, hogy mindent lehet, csak fantázia és ízlés kell hozzá. Ő volt Coco Chanel legnagyobb riválisa.

cosmic-collection-elsa-schiaparetti.jpgRómában született 1890-ben, olasz arisztokrata-értelmiségi családban. Nem volt könnyen kezelhető úrilány. Filozófiát hallgatott a római egyetemen, közben szenvedélyes verseskötetet publikált, utóbbiból elég nagy botrány kerekedett. A család úgy próbálta megzabolázni, hogy zárdába küldték, ám ott kitartó éhségsztrájkba kezdett, így egy idő után kiszabadult. Ezután gyorsan elfogadott egy nevelőnői állást, és maga mögött hagyva a gazdagok könnyű életét, Londonba utazott.

cocteau_forschiap_bross.jpgLondonban megismerkedett Wilhelm de Wendt de Kerlorral, egy okkult filozófiával foglalkozó, nem túl tehetős, de igen jóképű fiatalemberrel, aki tulajdonképpen egy sármos sarlatán volt, s akihez – szülei akarata ellenére – feleségül ment. Közös életük elég hányatott volt: Kerlort tiltott jóslásért kiutasították Angliából, ekkor Franciaországba költöztek, majd pár év után New Yorkban, azután Bostonban kötöttek ki, és született egy kislányuk. Végül házasságuk felbomlott, ezt siettette, hogy Kerlor többekkel viszonyt folytatott, köztük a kor sztár táncosnőjével, Isadora Duncannel is.

elsy_by_manray_1932.jpgA kisgyerekével magára maradt Elsa egy dadaista művész feleségének butikjában dolgozott, közben megismerkedett a korszak művészeti iskoláival, valamint olyan jelentős művészekkel, mint Marcel Duchamp és Man Ray (ő le is fotózta). Aztán visszaköltözött Európába. Párizsban telepedett le, itt találkozott a trendi divattervező Paul Poiret-val, aki önálló tervezésre biztatta.

schiap-sweaters.pngAz áttörést 1927-ben a szemet becsapó „olyan mintha” pulóverek hozták, amelyeken a kötésminta imitálta a blúzgallért, nyakkendőt, masnit. Vagyis a szürrealista művészet módszerét vitte át az örmény asszonyok által kézzel kötött ruhadarabokra. Az elegáns divat részévé tette a pulóvert. (Ma persze az ilyen típusú pólók, pulóverek százai közül válogathatunk, de Elsa előtt senkinek nem jutott eszébe az ötlet.)

estelyi_kabat_jeancocteau.jpgVoltak más újításai is: népszerűek lettek színes harisnyái, halszálka mintás, beépített melltartós kötött fürdőruhája és átlapolós kötényruhája. Ő találta ki a koktél- és estélyi ruhákhoz hordható kabátkát, a nyakba kötős ruhát, óriási karimájú strandkalapot, amelybe kis ablakokat vágtak, hogy ki lehessen látni rajta.

És a nadrágszoknya. Először Lili de Alvarez spanyol teniszezőnő viselte 1931-ben a wimbledoni bajnokságon, a nézők felháborodására. Ezt a darabot egyszerre tartották férfiasnak (egy nő ne hordjon ilyet!), és szemérmetlennek; évekbe telt, míg végül elfogadták.

phone_dial_powder_compact_after_salvador_dali_for_schiaparelli_1950s.jpgbogaras_nykalanc.jpgA szalonja mellett készruha üzletet is nyitott, a neves tervezők közül ebben is ő volt az első. Sikerei csúcsán, az 1930-as években, párizsi butikja maga volt az izgalom: árultak itt zenedobozszerű retikült (amely egy kis dallamot is lejátszott), igazi lakattal záródó táskát, telefontárcsa formájú púderkompaktot, cipzárral (a korszak újdonsága) díszített ruhákat, blézert piros ajkakat formázó zsebekkel, átlátszó műanyagra applikált bogarakból álló nyakláncot.

estelyi_kabat_1937_cocteau_vaza.jpgKözvetlenül is együttműködött ma már legendás művészekkel. Például Jean Cocteau készítette a rajzot az aranyhajú nővel aszimmetrikusan díszített estélyi kabátkájához, és vázát formázó női profilokkal és rózsarátétekkel díszített kabátjához.

cipokalap_gala_dali_1938.jpgCipőkalapját Salvador Dalí szürrealista műve inspirálta, aki egyszer feleségét, Galát örökítette meg fején cipővel. Elsa a látomásból hordható kalapot készített.

schiaparelli_dali_womans_dinner_dress_1937_homarruha.jpgdali_tepettmintas_estelyi.pngDalí festette a híres homárruha díszét is: a selyem estélyi ruhán egyetlen nagy ábra dominál, egy óriási, vörös homár. (Ebben fotózta le Cecil Beaton a divatikon Wallis Simpsont, VIII. Edward csábítóját a Vogue számára.) Az ironikus tépett mintás estélyi ruhánál („luxusrongy”) is Dalí volt az alkotótársa, ez is egy „olyan mintha” kreáció.

elsa-schiaparelli-zodiac-collection.jpgA tematikus kollekciók tervezésében ő az első. A cirkusz, a csillagjegyek, a zene vagy a pillangók-bogarak megjelentek az adott sorozat minden darabján, és a kiegészítők is ehhez illeszkedtek. Maga a divatbemutató pedig a témához kapcsolódó performance volt. Például a cirkusz-kollekció bemutatóján bohócok is szerepeltek.

shocking_pink.jpgcircus_collection_1938.jpgElsa különleges saját színt is talált magának: a „sokkoló pink”, a ragyogóan élénk magenta lett a védjegye. Ma, körülvéve retinarobbantó színű ruhakínálattal, joggal kérdezhetnénk, ugyan miért volt ez sokkoló? Ám a korszak elegáns öltözködésében addig főként visszafogott színeket használtak (kék, barna, bézs, szürke), ezért egy pink vagy veszély-vörös Schiaparelli darabot csak a merészebb divathölgyek vettek fel, és láttán sokan a fejüket csóválták. Kiegészítőit is magenta dobozokba csomagolva szállították a vevőknek.

shocking_perfume_schiaparelli.jpgSzürreális ruháihoz parfümöt is kínált, a leghíresebb a Shocking nevet kapta, és egy női torzó formájú üvegben árusították. Az áramvonalas kis üveg modellje Mae West, híres amerikai színésznő és szex szimbólum lett, aki Schiaparelli állandó vevője volt. Mivel Amerikában élt, pontos méretére alakított próbababát tartottak a párizsi műhelyben ruhakészítéshez, erről mintázták a különleges parfümös üveget. Évtizedekkel később Jean Paul Gaultier aratott máig tartó sikert az új ötletnek hitt testformájú parfümös üveggel.

repa_hagyma_brokkoli_buttons.pngA második világháború alatt Elsa New Yorkba költözött, 1945-ben tért csak vissza, rögtön egy új kollekcióval. A háború után is sok izgalmas dolgot tervezett, de a divatkedvelők már másfajta ruhákat akartak. 1954-ben anyagi nehézségek miatt végleg bezárt a szalon, Schiaparelli visszavonult tunéziai házába, és megírta Shocking life című önéletrajzi könyvét. 1973-ban halt meg, és sokkoló pink ruhában temették el. Nevét ma alig ismerik, de fantasztikus ötleteiből még most is merítenek a trendi tervezők.

A márka egyébként megújult. Marco Zanini vezetésével újra készülnek Schiaparelli couture kollekciók.

04-elsa-schiaparelli-kottas_kesztyu.jpgÉs még valami: Elsa már karrierje végén járt, amikor az ötvenes években legnagyobb korábbi riválisa, Chanel visszatért a divatiparba, és felismerve, hogy mire vágynak az új divatrajongók, kitartásával a következő évtizedekben learatott minden babért, amit csak lehetett. De a háború előtti korszak közönsége, divatszakértői, tervezői Schiaparellit tartották ultramodernnek és zseniálisnak (az is volt), Coco Chanelt pedig inkább csak kitűnő szemű iparosnak tekintették.

A bejegyzés trackback címe:

https://trendmano.blog.hu/api/trackback/id/tr947178033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.