Trendmanó

A dédinek volt Burberry kabátja

2014. november 02. - trendmanó

d3046i64400h155417_dedi.jpgAz egyik legtrendibb divatmárka, rengeteg divatrajongó vágyakozik egy sikkes Burberry ruhára, kabátra, esetleg táskára. Az áraik sajnos sokkolóak, de az nem kevésbé, amikor kiderül, hogy annak idején a dédi Burberry kabátban járt. Mi van???

Burberry-SS-2008.jpgA Burberry bizony 158 éve létezik. Igaz, eleinte női divatról szó sem volt náluk, de az 1920-as évektől már a szebbik nemre is gondoltak – esős idő esetére csinos viharkabátot, szabadtéri sportokhoz praktikus kosztümöket kínáltak a nőknek. Vízhatlan holmiban ugyanis verhetetlen volt a márka. A dédi is inkább befektetett egy csinos trencskóba, minthogy a régi, leharcolt kosztümjét (mert annak már úgyis mindegy) viselje esőben. És pénzügyileg nem ment bele tönkre, megfizethető áron jutott hozzá. Ellentétben velem, mert nekem eléggé sokáig kéne spórolni egy Burberryre. A mostani változatokat persze nem trencskónak, hanem Burberry ballonnak hívjuk. Elnézve az újabb, és újabb szezonok kreációit, ez a kabátfajta nálam biztos dobogós a titkos kívánságlistán.

Gabardin

burberryadvertisement1908.jpgThomas Burberry gabardinból készült ruhadarabjai (sőt sátrai) világkarriert futottak be. Már 1888-ban levédette találmányát, a sűrű szövésű, bordázott felületű, de szellőző, a szövés előtt vízhatlanná tett gyapjúszövetet. Jól lehetett szabni, és kényelmes volt hordani. Roald Amundsen, az első felfedező, aki eljutott a Déli-sarkra 1911-ben, tetőtől talpig Burberry-féle gabardin öltözéket viselt a jégmezőkön. Egy 1912-es expedícióhoz a cég már gabardin sátrat is biztosított.

Trench coat

Trench Coat Burberry_0001.jpgAz első világháborúban a Burberry a hazát szolgálta: férfiak számára készített vízhatlan viharkabátjuk az angol hadügyminisztérium figyelmét is felkeltette, s felkérték a céget, gyártson belőlük a katonák számára. Némi változtatást kértek, ekkor a kabátra vállpántok (a rendfokozat számára), az övre D-formájú fémkarikák (a kézigránátok elhelyezésére) kerültek. Megszületett a klasszikus trench coat, több mint félmillió katona viselte a háborúban.

A világháború után civil viseletként terjedt el, még Japánba is szállítottak belőle. 1924-ben bélelték először az emblematikussá vált kockás szövettel. A viharkabát Magyarországon trencskó néven lett népszerű.Burberry-1980.jpg

Éljen a sport!

Golf ps_0001.jpgA sportruházatot teljesen átalakította a Burberry cég. Már kezdettől fogva lehetett tőlük gabardinból készült férfi lovaglóöltönyt, golfruhát, vadászöltözéket rendelni. Később kiderült, hogy a hölgyeket érdekli az újdonság, így a női sportruházat is felkerült a palettára. Ügyeltek rá, hogy ne csak praktikus, hanem divatos is legyen a portéka.

A nők rájöttek, hogy újfajta sportruhájukban hódíthatnak (amelyikük esetleg szigorúan csak a sportra kívánt koncentrálni, az sem csalódott a kényelmes ruhadarabokban). A Burberry közben lépést tartott a korral, elkezdtek autós felszerelést, biciklis térdnadrágot, utazókosztümöt, repüléshez viselhető kabátot is készíteni.

Filmre kívánkozik

bogart_casablanca+delon+Hepburn.jpgKülön történet, hogyan vált a Burberry modern luxus divatmárkává, de az biztos, hogy az út kabátokkal volt „kikövezve”. Eljött például az idő, amikor nem született valamirevaló film Burberry kabát nélkül. Viselte a Casablanca sztárja, Humphrey Bogart (kezében az elmaradhatatlan cigarettával), Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben című filmben, Alain Delon A szamurájban, hogy csak pár példát említsek.

Ja, és természetesen öt James Bondnak - Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan - is volt Burberry kabátja. Mi mást is viselhetne egy rendes brit szuperkém? (Csak szegény Daniel Craignek kellett beérnie egy nyamvadt Tom Ford felöltővel.)

Partedli és narancslekvár

A 60-as évektől megjelentek a kiegészítők is: Burberry kockás táskák, sálak, kalapok, ernyők hódították meg a közönséget. 1981-ben bemutatták első parfümjüket Burberry for Men néven, első női illatuk csak jóval később került piacra. Bevezették a gyerekvonalat: ruhát, gyerekkocsit, mackót, hintalovat, Burberry kockás partedlit kínáltak a kicsiknek. Hamarosan az élelmiszerek felé is nyitottak, például brandyben eltett szilvát és diót, boros mustárt, kekszet, és saját whiskyjükkel ízesített narancslekvárt is forgalmaztak.

031_burberry_theredlist_KateMoss.jpgMinden lépésük sikeres volt, és a női divatvonalat is fejlesztették rendületlenül, de nem értek el teljes áttörést, csak kabátfronton voltak legyőzhetetlenek.

A divat csúcsaira végül persze nem a narancslekvár, hanem Christopher Bailey kreativitása juttatta el a Burberryt, viszont ez már igazi 21. századi sikersztori (aminek a brit topmodell-divatikon Kate Moss is résztvevője lett).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://trendmano.blog.hu/api/trackback/id/tr506838811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.