Trendmanó

Trendmanó

Szállodától a temetkezési vállalkozóig – levélgyufa reklámok

2016. január 24. - trendmanó

red-slipper-room.jpegMa egyre ritkábban kerül a kezünkbe gyufa: sokkal kevesebben dohányoznak (akik igen, azok öngyújtót használnak többnyire), a modern tűzhelyek elektromos gyújtásúak, és erősen lecsökkent a hagyományos begyújtást igénylő kályhák száma is. Nem is olyan régen viszont még a gyufásdoboz, levélgyufa – mint állandó használati cikk – volt az egyik legjobb reklámhordozó. A 20. század első felének cégre szabott amerikai levélgyufái például elég látványosak voltak.

xantus_gyufacimke_2.jpgA gyufacímkék és gyufásdobozok szerelmesei most nyilván méltatlankodnak, hogy nem az ő kedvenceiket mutatom be. És igazuk van, mert csak az interneten böngészve is elképesztően gazdag gyufacímke készlet tárul elénk, rengeteg köztük a művészi, vicces vagy egyszerűen szép. Engesztelésül idetettem kettőt a győri Xantus János múzeum gyűjteményéből, a Győri Gyufagyár termékei. A levélgyufa csak egy ifjabb alfaj, tudom én, de lenyűgözött, hogy mit hoztak ki belőle az amerikaiak.

xantus_gyufacimke_1.jpgAz előzményekről annyit, hogy Kínában már a 6. században használtak tűzgyújtásra kénnel átitatott fenyőfa pálcákat, de a modern gyufát csak a 19. század elején találták fel. Ehhez nekünk, magyaroknak is van közünk Irinyi János révén, aki a zajtalan és robbanásmentes biztonsági gyufát 1836-ban, vegyészhallgató korában szabadalmaztatta. A találmányt később eladta Rómer István bécsi gyógyszerésznek, aki meg is gazdagodott belőle. Irinyi nem. (Az első magyarországi dörzsgyufagyár egyébként 1834-ben nyílt meg.) A gyufa használata világszerte gyorsan elterjedt. Hamar felismerték benne a reklámlehetőséget is.

 mendelsonopera.jpgA levélgyufa az USA-ból indult hódító útjára, bizonyos Joshua Pusey philadelphiai jogász alkotta meg 1892-ben, de ez még nem teljesen hasonlított az általunk ismert formára. Azt Charles Bowman alakította ki, szintén 1892-ben. Így aztán a téma kutatói ma is vitatkoznak rajta, kit kell elsőnek tekinteni. A Diamond Match Company (máig ez a vezető amerikai gyufagyártó cég) mindenesetre elkezdte gyártani, nagy sikerrel.

Először a Mendelson Opera társaság használta a levélgyufa borítóját hirdetésre 1893-94-ben. Megrendeltek 200 darab levélgyufát üres borítóval, és kézzel írták-ragasztották rá közlendőjüket minden egyes darabra. Mindössze egyetlen „kitöltött” példány maradt fenn. Az új ötleten kapva-kapott a Diamond gyár. Kereskedőik ettől fogva próbálták rábeszélni a megrendelő cégeket, hogy hirdessenek a levélgyufán, mondván, a használók naponta többször is megnézik majd a reklámjukat, Arra is biztatták őket, hogy adják ingyen a levélgyufát, mint hatékony marketing eszközt. De az igazi nagy áttörésre egészen 1902-ig kellett várni, amikor a Pabst sörgyár 10 millió darab reklámos levélgyufát rendelt. Elkezdődött az aranykor.

steakhouse_3_k.jpgJelentős lökést adott a levélgyufán reklámozóknak, hogy az 1920-30-as évektől a cigarettázás nemcsak világszerte elterjedt, hanem kifejezetten szexinek számított, és egyáltalán nem gondolták egészségtelennek. Dohányoztak is mindenütt szorgalmasan, és ahol cigaretta volt, ott gyufa is kellett. (Ma persze alapvetően más a helyzet, de azért ugye mi is emlékszünk még a korlátok nélküli dohányzásra.)

levelgyufa_1_8.jpgAz üzlettulajdonosok, cégek mindenütt hirdetésekkel ellátott ingyen levélgyufát adtak vásárlóiknak. Olcsó, megtérülő befektetésnek tartották. Megjegyzem, Európa keleti felén mindig is a dobozos gyufa volt népszerűbb. Ám az amerikaiak a levélgyufát kedvelték. Hirdetői körökben divatba jöttek a cégre szabott, ötletes gyufák, mindenki túl akarta szárnyalni a versenytársakat. Ezek kerültek a reklámgyufa kategória csúcsára, és trendivé váltak.

atlanticcity_beach.jpglevelgyufa_1_7.jpgA szállodák, kaszinók, éttermek, bárok olyan levélgyufákat készíttettek, amelyeknek minden részén reklám volt, még a gyufaszálakon is (szerintem ez utóbbi a legjobb az egészben). Egy variáció szerint a szálak együtt adtak ki egy képet, egy másik megoldásnál egy-egy szál külön kis figura volt, a harmadiknál pedig a szálak figurákat ábrázoltak, de végigfutott rajtuk egy felirat vagy ábra is.

chefs.jpeglevelgyufa_1_5.jpgAz éttermek például előszeretettel alkalmaztak apró séf alakokat, ezeknek a tornyos sapkája volt a gyújtófelület. Beszálltak a versenybe az élelmiszerboltok is, ami kicsit furcsa, de így volt. Eléggé figyelemfelkeltőek például az élénk színű kis virsliket ábrázoló gyufaszálak a Pureta’s cég levélgyufáján.

girls-1.jpegA szórakozóhelyek, kaszinók főként meztelen vagy hiányos öltözékű nőket tettek a gyufaszálakra, így is csábítgatva a kiszolgáltatott férfinépet.

Abban a szexista korban (el sem tudjuk képzelni, milyen lehetett…) bármit hirdethettek vonzó nőalakokkal, még egy olyan szolgáltató központ is nyugodtan folyamodhatott ehhez, ahol mosástól cipőjavításig mindenféle földhözragadt dologgal foglalkoztak.

durant_plumber.jpegAkár egy kívülről teljesen ártatlan kinézetű, vízvezeték szerelést ajánló – a cég piros furgonját ábrázoló – levélgyufa is tartalmazhatott ilyen meglepetést: belül a gyufaszálak apró, fürdősapkás, zuhany alatt álló, meztelen nők voltak. Na jó, háttal álltak. :)

bowling.jpegNem meglepő, hogy tekebábut ábrázoló gyufaszálakat is találunk a régi levélgyufákon, mivel a bowling termek is ingyen gyufával hirdették portékájukat. Ne higgyük, hogy ez értelmetlen megoldás volt, ugyanis náluk is lehetett dohányozni. Sportolás közben.

levelgyufa_1_3.jpglevelgyufa_1_6.jpgA híres, 19. század eleji divatfiról, Beau Brummellről elnevezett nyakkendőket olyan levélgyufával hirdették, ahol minden gyufaszálon ing és más-más nyakkendő volt. Ez az egyik nagy kedvencem. A másik egy kozmetikai cégé, az ő Andora márkát hirdető levélgyufájuk minden szála egy picike, szépen kidolgozott, piros rúzs. Gyönyörű.

funeral-parlor.jpegA végére hagytam a leginkább abszurd darabot, egy philadelphiai temetkezési vállalkozó levélgyufáját. Festőien megkomponált kis mestermű, amelyen nem felejti el megemlíteni, hogy búcsúztató termei légkondicionáltak.

levelgyufa_1_4.jpgAz aranykornak lassanként lett vége. Először általánossá vált az olcsó öngyújtók használata, majd megkezdődtek a dohányzás elleni egészségvédő kampányok, végül a legtöbb országban szigorú korlátozásokat vezettek be dohányzás ügyben a nyilvános helyeken, és jócskán megemelték a cigaretták árát is.

Az 1990-es évek elejétől kezdett meredeken csökkenni a reklám levélgyufák mennyisége. Ma már egyáltalán nem trendi, ezért nemigen hirdetik magukat ilyesmivel a cégek. A gyűjtők pedig részben szomorkodnak, mert nem egyszerű új darabokhoz jutni, részben örülnek, mert a régi példányok egyre többet érnek.

 

A képek Frank Kelsey felvételei (collectorsweekly.com), valamint a flickr.com-on és a matchpro.com-on talált kincsek.

A bejegyzés trackback címe:

https://trendmano.blog.hu/api/trackback/id/tr878308372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása